آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

وایت پیپر در حوزه ی ارزهای دیجیتال چیست؟

آخرین مطالب

وایت پیپر یکی دیگر از اصطلاحات پر کاربرد در حوزه ی رمز ارز است، که ترجمه و معنای فارسی آن اوراق سفید می شود. این اوراق سفید به گزارشی کامل و جامع از عملکرد یک پروژه و مشکلی که حل می کند، اشاره دارد. کاربرد این اصطلاح تنها محدود به بازار ارزهای دیجیتال نمی باشد. ولی امروزه از کاربردهای زیاد و بسیاری در حوزه ی ارزهای دیجیتال و به خصوص در فضای بلاک چین برخوردار است. منظور از وایت پیپر در ارزهای دیجیتال، در واقع یک فایل پی دی اف می باشد که تحت عنوان یک سند است  و در آن یک توضیح جامع  در مورد یک پروژه ی غیر متمرکز ارائه شده است. به بیانی دیگر می توان گفت که در حقیقت این اوراق سفید یک معرفی نامه از پروژه می باشد که توضیحی کامل و جامعی را در مورد چگونگی حل یک مشکل به خواننده می دهد.

معامله گران در صورت رو به رو شدن با عرضه ی ارز دیجیتال جدید بایستی در ابتدا اقدام به تحلیل و مطالعه ی وایت پیپر آن نمایند. چون هدف اصلی از آماده سازی این ارواق سفید در حوزه ی ارزهای دیجیتالی، ارائه ی یک نقشه ی دقیق از آینده و برنامه های آن رمز ارزهای دیجیتال می باشد. از جمله مواردی که می توان در این اوراق به آن ها اشاره کرد، یک توضیح جامع و کامل از خود کالا و تکنولوژی و فناوری که در پشت آن قرار دارد می باشد و بررسی مشکلاتی که این کالا قرار است آن ها را حل کند و جزئیاتی راجع به توکن دیجیتال آن ها و اطلاعات و داده هایی که در راستای تیم  توسعه دهنده می باشد و بررسی تمامی نقشه ی راه آن توسعه دهنده ها برای این پروژه.

وایت پیپر

بررسی اولین وایت پیپری که منتشر شد

یکی از معروف ترین وایت پیپر هایی که در بازار کریپتو کارنسی و دنیای ارز دیجیتال وجود دارد، گزارش معرفی بیت کوین می باشد. این برگه برای اولین بار به وسیله ی ساتوشی ناکاموتو که خالق ناشناخته ی ارز دیجیتالی بیت کوین است، در تاریخ 2008 منتشر شد که تحت عنوان ” بیت کوین یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتا به همتا ” می باشد. انتشار این برگه موجب تولد اولین رمز ارز دیجیتالی غیر متمرکز در کل دنیا شد.

بررسی وایت پیپر یک پروژه قبل از سرمایه گذاری بر روی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این صورت که اولین دلیل این موضوع به خاطر این است که، به معامله گر این امکان را می دهد تا پروژه را بهتر درک کرده و با آن به خوبی آشنا شود. دومین دلیل هم این است که معامله گر با مطالعه و بررسی اوراق سفید یک پروژه می تواند مشکلاتی که در آن پروژه وجود دارد را کشف کرده و در برخی اوقات نیز موجب رفع آن می شوند.  و البته بررسی می کنند ببیند مشکلی که این پروژه دارد آیا رفع شدنی است یا خیر. و سومین دلیل اهمیت بررسی این اوراق برای معامله گران این است که این اوراق قابلیت سنجش اعتبار توکن پروژه را در اختیار معامله گران قرار می دهند و آن ها به راحتی می توانند با دید بازتری در مورد سرمایه گذاری بر روی آن تصمیم گیری کنند.  البته ذکر همین موضوع در این راستا از قاعده مستثنی نمی باشد که این اوراق به وسیله ی تیم پروژه نوشته می شوند، برای همین خاطر تا موقعی که به درستی تحلیل و ارزیابی نشوند به صورت مستقیم نمی توان گفت که در این اوراق سفید یک نکته ی منفی پیدا شد. و این موضوع نیز روشن است که در این گزارش های ارائه شده، تیم توسعه دهنده همواره اقدام به تعریف و تمجید از پروژه ی خود را دارند، ولی با بررسی های عمیق و پیشرفته توسط متخصصان و کارشناسان در این زمینه می توان برخی نقاط ضعف و نگفته شده ی پروژه را پیدا کرد.

یک وایت پیپر دارای چه بخش هایی است

  • چکیده: در این قسمت از وایت پیپر، یک مطلب چند جمله ای در خصوص مفهوم کلی پروژه و قسمت هایی که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته خواهد شد، اشاره می شود. در واقع وظیفه ی اصلی چکیده ی مطالب این است که مطالعه گر را به بررسی ادامه ی مطلب ترغیب تر کند. و موجب کنجکاوی خواننده در خصوص ادامه ی پروژه شود.
  • مقدمه: در بخش مقدمه، اصولا به بررسی مطالب پایه ای مثل ماهیت ارزهای دیجیتال و مزیتهای آن و بررسی بلاک چین ها پرداخته می شود. و در این قسمت بازاری که این رمز ارز قصد وارد شدن به آن را دارد، معرفی می شود.
  • تعریف مشکل: این بخش از اوراق سفید، جزئیات زیادی را در خصوص بازار هدف پروژه در اختیار معامله گران و یا سرمایه گذاران در این زمینه قرار می دهد. و موجب بررسی چالش های موجود در صنعت ارزهای دیجیتال با دقت و تمرکز بیشتر می شود. چالش هایی را که در این قسمت بررسی می کند می توانند از نوع فنی باشند و یا مربوط به توع مدیریت کسب و کارها در حوزه ی رمز ارز باشد. در این قسمت نیز راه حل هایی که برای مقابله با همین چالش ها ارائه شده است عنوان گردیده و تیم توسعه دهنده نیز در این قسمت دلیل های خود را برای کافی نبودن راه حل های موجود بیان نموده اند.
  • توضیح محصول: در قسمت توضیحات محصول می توانید از زبان توسعه دهنده به بررسی تمامی اطلاعاتی که در مورد محصول ارائه شدن است، دسترسی پیدا کنید. در این قسمت می توانید بدانید که محصول دقیقا چه کاری را انجام می دهد و یا عملکرد آن به چه صورت است و از همه مهم تر می توانید بدانید که مشکلاتی که عنوان شده است را به چه صورت برطرف کنید.
  • جزئیات فنی: در این بخش از اوراق سفیدی که از یک پروژه ارائه می شود، به بررسی تمامی جزئیات فنی در ارتباط با بلاک چین آن پروژه پرداخته می شود. در این قسمت به بررسی تمامی موارد از قبیل توضیح دقیق و فنی شیوه ی توسعه ی محصول، مشخصات فنی آن و روش توسعه و عرضه ی کوین و یا توکن دیجیتال آن پرداخته می شود.
  • توکن: در این قسمت از اوراق سفید به صورت کامل و جامع به بررسی کوین و توکن دیجیتال پروژه پرداخته شده است و این قسمت مختص توکن می باشد. برای همین خاطر با بررسی و مطالعه ی این بخش می توانید در مورد عملکرد توکن ها و کوین های دیجیتالی جدیدی که در آن قرار دارد آشنا شوید. و پی ببرید که این توکن ها چه ساز و کاری برای عرضه ی آن ها در نظر گرفته شده است و برای کاربران این پروژه وجود این توکن ها چه منفعتی می تواند داشته باشد.
  • جزئیات مربوط به عرضه ی عمومی: در صورتی که این گزارش در ارتباط با فروش یک توکن خاص نوشته شده باشد، تمامی اطلاعاتی که به آن عرضه ی عمومی مربوط می باشد نیز در آن گنجانده خواهد شد. این اطلاعات می تواند شامل زمان راه اندازی آن توکن و عرضه ی قسمت های متفاوت از کالا و یا محصول و طرح های تشویقی آن محصول و جزئیاتی که در خصوص افراد واجد و فاقد شرایط برای سرمایه گذاری بر روی آن محصول هستند و شیوه ی استفاده از سرمایه ای که جذب شده و نقشه ی راه پروژه باشد. سرمایه گذار به راحتی می تواند از این قسمت صفحه ی سفید به بررسی تمامی آن اطلاعات بپردازد.
  • معرفی تیم توسعه دهنده: در این قسمت به معرفی اطلاعاتی در مورد بنیان گذاران پروژه و توسعه دهنده های ارشد آن می پردازند. به دلیل این که یکی از ارکان اصلی موفقیت و دستیابی به موقعیت های بالا در هر پروژه، وجود یک تیم حرفه ای و مجرب در آن می باشد. همین موضوع موجب می شود تا این قسمت در یک وایت پیپر از اهمیت بالاتری برای معامله گران برخوردار باشد و توصیه می شود، حتما این قسمت را مطالعه نمایید. در این بخش سرمایه گذار می تواند با سابقه های تخصصی تک تک توسعه دهنده ها و اعضای ارشد پروژه آشنا شده و تمامی نقشی را که آن ها در این پروژه دارند را بیابند.
  • جمع بندی: یک اوراق سفید معتبر در انتهای مطالبی که ارائه می دهد یک نتیجه گیری کلی ارائه می دهد. در این قسمت به بررسی چکیده ای از نکات مهم و اصلی پروژه می پردازد و در زمانی که عرضه ی عمومی توکن در حال وقوع باشد، این مورد را نیز در قسمت جمع بندی ذکر می کنند تا افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری در آن هستند این فرصت طلایی را از دست ندهد.

وایت پیپر

آموزش خواندن وایت پیپر به چه صورت است

  • یکی از مهم ترین سوالاتی که در مورد وایت پیپر به ذهن همه ی سرمایه گذاران خطور می کند این است که نحوه ی خواندن آن چگونه است. به صورت کلی وایت پیپر دارای مفهوم سختی نمی باشد و به عنوان یک توجیه نامه ی اقتصادی به حساب می آید. ولی مسئله ی مهمی که در این راستا و نحوه ی خواندن آن وجود دارد این است که هیچ کدام از تیم های توسعه دهنده ی یک پروژه اقدام به بررسی نقاط ضعف آن نمی پردازند و تنها به تعریف و تمجید آن می پردازند. در واقع تیم توسعه دهنده تلاش می کند تا مخاطبین را به سمت خود جذب کند، و برای همین علت هیچ گونه نقطه ی منفی را از محصول خود در این پروژه به مخاطبین نمایش نمی دهند. به همین خاطر است که افراد در ابتدا با مطالعه ی آن، همه چیز را برای سرمایه گذاری مساعد می بینند و هیچ مشکلی را در این میان پیدا نمی کنند.

    یک مسئله ی مهمی که در این راستا وجود دارد این است که آیا تمامی توکن های جواب صحیحی به سوال وایت پیپر چیست داده اند؟ در واقع اکثر توکن های عرضه ی اولیه به دلیل این گزارش های رویایی متاسفانه شکست خورده اند. ولی بعضی دیگر نیز حتی به مرحله ی عمل نرسیده و جزء کلاهبرداران بزرگ بوده اند. یک مورد مهمی که در خواندن این گزارش وجود دارد این است که، سرمایه گذار قرار است تمامی سرمایه ی خود را در اختیار این پروژه قرار دهد، پس بایستی به تمامی زوایای این پروژه به خوبی نگاه کنند تا بدانند تا چه اندازه ای عملیاتی کردن این پروژه امکان پذیر است و پول آن ها تا چه اندازه ای امکان دارد تا برگردد.

وایت پیپر در حوزه ی ارزهای دیجیتال چیست؟

مهم ترین مشخصه هایی که برای یک وایت پیپر وجود دارد کدام موارد هستند

  • به صورت کلی یک کاغذ سفید اصولی و معتبر باید دارای برخی ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به صورت زیر است:

    • اندازه ی وایت پیپر مورد نظر: تعداد صفحاتی که برای یک کاغذ سفید در نظر گرفته شده است، چیزی در حدود 6 صفحه است. علاوه بر این موضوع، گزارشی که برای یک محصول آماده می شود باید دارای تصویر و چارت و منابع معتبر باشد. البته در مواقعی که موضوع گزارش دارای ریزه کاری های زیادی باشد می توان تعداد صفحات آن را تا 50 صفحه هم افزایش داد.
    • نحوه ی نگاری و ساختار متن: ساختاری که یک وایت پیپر باید داشته باشد، به این صورت است که باید دارای عنوان، فهرست مطالب، چکیده و مقدمه و بدنه ی مقاله می باشد که بدنه ی مقاله خود شامل معرفی محصول و رفع مشکل و آموزش حل مشکل و … است.
    • میزان تراکم: به صورت عمومی تراکم این نوشتار ها از ایبوک ها بیشتر می باشد و همین امر موجب می شود تا خیلی هم ساده و قابل فهم نباشد.
    • قالب مورد استفاده: قالبی که در این گزارش ها استفاده می شود به صورت فایل های پی دی اف انتشار می شود و به شکل عمودی می باشند.

    تمامی کسب و کارهای موجود در بازارهای تجاری و مالی ارزهای دیجیتال از وایت پیپر استفاده می کنند و به صورت تقریبی می توان گفت که تمامی ارزهای دیجیتالی در مرحله ی عملیاتی شدن، برای خود یک کاغذ سفید یا همان وایت پیپر در اختیار دارند.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments