آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با پول های فیات دارند؟

آخرین مطالب

احتمالا این روزها اخبارهای مختلفی مبنی بر فروش محصولات شرکت های بزرگ مانند آمازون، تسلا و … بر اساس ارزهای دیجیتال شنیده اید. در کلام ساده تر برخی از معتبرترین و مهمترین فروشنده های دنیا قبول کرده اند که محصولات خودشان را بر اساس ارزهای دیجیتال به فروش برسانند. این سخن بدین معنی است که عملا یک ارز دیجیتال کارکردی برابر یا همسان با ارز فیات یا همان پول معمولی پیدا کرد. اما سوال اینجاست آیا تفاوتی میان ارز دیجیتال و پول وجود دارد؟ سوال بهتر این است که تفاوت ها و شباهت های ارزهای دیجیتال و پول معمولی در چیست؟

ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با پول های معمولی دارند؟

به طور کلی برای این که این موضوع را درک کنیم و بتوانیم تفاوت ها و شباهت های ارز دیجیتال یک یک ارز فیات یا همان پول معمولی مانند ریال یا دلار را بررسی کنیم، ابتدا باید به یک موضوع مهم اشاره کنیم.

ارزهای دیجیتال از دو نوع کوین و توکن تشکیل شده اند. توکن ها که غالب بازار ارزهای دیجیتال از نظر تعداد ( بیش از 4 هزار توکن در بازار وجود دارد ) عملا چیزی شبیه به بلیط اتوبوس هستند. شما برای این که بتوانید از خدمات اتوبوس و حمل و نقل آن استفاده کنید عملا باید بلیط یا توکن آن را تهیه کنید، اما شما نمی توانید از این بلیط یک سیگار یا هر وسیله دیگری خریداری کنید. در کلام ساده تر این بلیط تنها برای کاربرد تعریف شده ای قابل استفاده است و شما نمی توانید از آن به عنوان یک ارز مبادلاتی بهره ببرید. بنابراین عملا در مقایسه بین ارزهای دیجیتال و پول معمولی مسلما نمی توان سراغ توکن ها رفت. زیرا اساسا توکن ها غیر قابل مبادله در فضای عمومی اقتصاد هستند.

اما کوین ها که بیش از 70 درصد ارزش بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند، رفتاری مشابه با ارزهای معمولی مانند ریال و دلار از خود نشان می دهند. بنابراین برای شناخت تفاوت ها و شباهت های ارزهای دیجیتال با ریال یا دلار باید ابتدا کوین را بشناسیم.


تفاوت ها و شباهت های ارزهای دیجیتال با پول معمولی


تا به این جا با دو مفهوم کوین و بلاک چین به طور کامل آشنا شدیم و حال نوبت این است که بر اساس اطلاعاتی که داریم بتوانیم تفاوت ها و شباهت های ارزهای دیجیتال با پول معمولی را پیدا کنیم.

مهمترین تفاوتی که می توانیم بین ارزهای دیجیتال ( کوین ) با ارزهای معمولی مانند ریال و دلار بیان کنیم، ساختار آن است. یک دلار یا ریال بر اساس ارزش پشت آن ساخته می شود در حالی که ذات کوین ها بر اساس رمزنگاری و کدینگ است.

فرق ارز دیجیتال

از طرف دیگر شبکه بلک چین باعث شده است که تمرکزی روی کوین هایی مانند بیت کوین وجود نداشته باشد و عملا هیچ دولت یا شخص یا گروهی نتواند قدرت خودش را در آن اعمال کند. در حالی که ارز های معمولی مانند دلار و ریال غیره هر کدام در اختیار یک دولت یا یک گروه است.

یکی دیگر از تفاوت های مهم ارزهای دیجیتال با پول معمولی نیز فرا منطقه ای و جهانی بودن کوین است. کوین فراتر از هر مرز و ملیتی است و برای انتقال یک کوین از یک کشور به کشور دیگر هیچ دردسر یا مشکلی وجود ندارد. زیرا کلا کوین ها به مرز توجهی ندارند.

از نظر شباهت نیز می توان اینگونه بیان کرد که ارزهای دیجیتال مانند ارزهای فیات بدون پشتوانه هستند. در کلام ساده تر ارزش ارزهای دیجیتال مانند ارزهای فیات بر اساس میزان مقبولیت و کاربرد در بازار تعیین می شود.

از طرف دیگر مهمترین تشابه این دو ارز به یک دیگر این است که امروز هر دو آن ها قابل معامله و البته سرمایه گذاری هستند. شما می توانید درست مانند سرمایه گذاری روی دلار یا یورو و … در بازار فارکس، در بازار ارزهای دیجیتال نیز روی هر کوین یا توکنی سرمایه گذاری کنید.

به طور کلی ارزهای دیجیتال امروز توانسته توجه بسیاری را به سمت خود جلب کند. مسلما راحتی در استفاده، امنیت بالا و از همه مهمتر تمرکز زدایی شبکه بلاک چین که باعث شده است عملا هیچ گروه یا دولتی نتواند قوانین خاص خودش را تعریف کند، عملا باعث شده است ارزهای دیجیتال ارزش بالایی داشته باشد. البته از این موضوع نیز نمی توان گذشت که هنوز ارزهای فیات مانند دلار و ریال و … در بازار حرف اول را می زنند و به عنوان ارزهای مبادلاتی اصل شناخته می شوند، اما به نظر می رسد که در آینده نه چندان دور باید شاهد تغییرات بسیار در پایه های پولی و بانکی جهان باشیم.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments