آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

هش ریت یا نرخ هش چیست؟

آخرین مطالب

هش ریت چیست؟ این شاید یکی از سخت ترین سوالاتی باشد که در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد. اما به جز سخت بودن، مهم هم هست. در واقع هش ریت یکی از مهمترین مفاهیمی است که ماینرها با آن سر و کار دارند. پس اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می کنید و یا می خواهید از طریق استخراج درآمد خوبی داشته باشید، بهتر است مفهوم هش ریت به درستی درک کنید.

هشت ریت را اگر بخواهیم به فارسی ترجمه کنیم، آن را نرخ هش یا سرعت هش می گوییم. بنابراین برای درک این مفهوم باید ابتدا خود هش را به درستی بشناسیم.

هش یک تابع یا همان ماشین است. در کلام ساده تر هش یک نوع سیستم است که ورودی دلخواه را بر اساس یک الگوریتم مشخص به چیزی جدید تبدیل می کند. به طور مثال هش شبیه به یک دستگاه کاغذ خرد کن یا هر ماشین دیگر است. می تواند ورودی را به یک محصول مورد نیاز تبدیل کند.

در این جا دو سوال ایجاد می شود. اولا این که هش چگونه تابعی است؟ یعنی چه چیزی را به چه چیزی تبدیل می کند؟ و دوم این که این تبدیل به چه کار می آید؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

هش ریت یا نرخ هش چیست؟

هش چیست؟


تا این جا گفتیم که برای درک هش ریت باید هش را درک کنیم و فهمیدیم که هش یک نوع تابع است. حال در اینجا می خواهیم بدانیم که هش چه نوع تابعی است و چه کارایی دارد.

دستگاه های کامپیوتری و الکترونیک هر چقدر هم که پیشرفته باشند در نهایت با یک صفر و یک کار می کنند. یعنی هر چیزی را بر اساس صفر و یک درک می کنند. زمانی که شما اطلاعاتی را به کامپیوتر یا دیگر سیستم ها وارد می کنید این اطلاعات به یک سری ردیف صفر و یک مشخص تبدیل می شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که این صفر و یک ها امکان خطا دارند و البته می تواند تغییر پذیر باشد. در این حالت لازم است که از یک محافظ استفاده کنیم. در کلام ساده تر باید برای برخی از صفر و یک های مهم را که نگهداری یا نقل و انتقال درست آن ها برای ما مهم است یک قالب طراحی کنیم. این قالب می تواند نشان دهد که آیا اطلاعات تغییر کرده است یا نه. این قالب همان هش است.

هش ریت

در زبان علمی تر هش یک سری حروف و اعداد با طول مشخص است ( امروز از الگوریتم 256 بیتی استفاده می شود. یعنی هر ورودی- صرف نظر از اندازه و … – را به 256 کاراکتر تبدیل می کند). این قالب به صورت یکتا ایجاد می شود. یعنی تنها برای آن ورودی کاربرد دارد و هیچ اطلاعات دیگری نمی تواند این قالب یا همان کد هش را داشته باشد.

نکته ای که باعث شده است هش اهمیت بالایی داشته باشد این است که عملا این تابع یک طرفه و غیر قابل بازگشت است. یعنی شما با داشتن کد هش نمی توانید به اطلاعات ورودی دسترسی داشته باشید. در کلام ساده تر امکان شکستن کد هش و رسیدن به اطلاعات اصلی وجود ندارد. از این رو از این کد برای حفظ و نگهداری اطلاعات مهمی مانند رمز عبور و … استفاده می شود. در بیت کوین و بلاک چین نیز از این امکان برای نقل و انتقال استفاده می شود. در کلام ساده تر بیت کوین همان کد هش است!


یک توضیح کوچک در مورد هش ریت


غالب سیستم های امروزی برای حفظ و نگهداری رمزعبور و … از این سیستم استفاده می شود. در نظر داشته باشید که هش با کدینگ فرق دارد. در رمزنگاری کلیدهای عمومی و خصوصی وجود دارد و از کد رمز شده می توان به اطلاعات اصلی رسید. در حالی که کد هش هیچگاه برگشت پذیر نیست. در واقع کد هش تنها می تواند نشان بدهد که اطلاعات در دسترس همان اطلاعات اصلی است یا نه.

داستان هش که مهمترین داستان در بلاک چین و استخراج است نیز همین است. بیت کوین یک اطلاعات گم شده در دنیای کامپیوتر است. اطلاعاتی که هش آن تنها در این دنیای بزرگ مجازی وجود دارد. از طرف دیگر هش را نمی توان به صورت مهندسی معکوس به اطلاعات تبدیل کرد. پس برای پیدا کردن اطلاعات اصلی باید چه کار کرد؟

هش ریت

تنها راه آزمون و خطاست. یعنی باید هش های مختلف و اطلاعات مختلف را با یک دیگر امتحان کرد تا متوجه شد که در نهایت این قالب برای کدام اطلاعات است. سرعت این آزمون و خطا و امتحان کردن هش های مختلف را هش ریت می گویند.

در کلام ساده تر هش ریت، نرخ تعداد هشتی است که در ثانیه مورد بررسی قرار می گیرد. وقتی می گویند یک دستگاه دارای هش ریت یک کیلو هش بر ثانیه است، یعنی قادر است هزار هش در ثانیه را بررسی کند. مسلما هر چقدر هش ریت بیشتر شود احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که امروز بیت کوین به عنوان یکی از مهمترین سیستم های استفاده کننده از هش دارای هش ریت 50 اگزا هش بر ثانیه است. در کلام ساده تر سرعت مورد نیاز برای استخراج یا پیدا کردن هش درست در بلاکچین بیت کوین در 10 دقیقه ( کمترین زمان برای ایجاد بلوک اطلاعات ) 50 اگزا هش بر ثانیه است.

پایان سخن

به طور کلی هش ریت می تواند به شما نشان بدهد که احتمال موفقیت شما در هر سیستم بلاک چین چقدر است. همانطور که مشخص است سختی استخراج در بلاک چین بیت کوین بسیار زیاد شده است و عملا احتمال موفقیت کمتر شده است. علت این موضوع نیز به خاطر کم شدن و یا بهتر بگوییم تمام شدن بیت کوین های پنهان شبکه است.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments