آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

فومو چیست ؟

آخرین مطالب

اصطلاح فومو مخفف عبارت Fear Of Missing Out  است و به معنای ترس از دست دادن می باشد. در مواقعی که شخصی دچار فومو می شود، به خاطر ترسی که به علت از دست دادن سودی که انتظار داشت، اقدام به کارهای غیر معقول و هیجان انگیز می کند. همین طور شخص مضطرب و هیجان زده به دلیل ترس از دادن، ممکن است نگران این باشد که از دیگران عقب بیفتد و همین امر منجر به از دست دادن فرصت های خیالی وی گردد.  این اصطلاح تنها مخصوص به بازار کریپتو کارنسی نبوده و در بیشتر موارد و مسائل اجتماعی نیز دارای کاربردهای زیادی می باشد. از طرف دیگر به دلیل افزایش ارتباطات بین مردم به خاطر گسترده تر شدن شبکه های مجازی، احتمال ابتلا به فومو نیز بیش از پیش شده است.

برای واضح تر شدن مفهوم ترس از دست دادن، چندین نمونه معرفی می کنیم: یکی از مثال های ساده ای که در این راستا می توان زد، شبکه ی پیام رسان ها مانند واتساپ و یا تلگرام است، چون در صورت داشتن چنین پیام رسان هایی همواره ذهن شما مشغول این است که آیا پیغام جدیدی دارید یا نه. و به مرور زمان وابستگی شما به اندازه ای می شود که نتوانید لحظه ای از گوشی خود دور بمونید چون همواره فکر شما درگیر این مسئله است. از دیگر مثال هایی که در مورد ترس از دست دادن می توان زد استوری گذاشتن در اینستاگرام است. در صورتی که فکر شما در زمان دور بودن از گوشی درگیر این است که آیا کسی استوری شما را ریپلای کرده یا نه، شما دچار فومو شده اید. چون در این حالت شما ترس این را دارید که کسی پیامی را که برای شما فرستاده است را Unsend نماید.

فومو چیست ؟

منظور از فومو در بازارهای مالی چیست

در همین راستا ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که تعریف فومو در بازارهای مالی با تعریف آن در مسائل اجتماعی خیلی فرق دارد. چون در بازار ارزهای دیجیتال، این اصطلاح برای ترید کردن و یا ترس از دست دادن فرصت های سرمایه گذاری گفته می شود. به عنوان نمونه می توان به شخصی اشاره کرد که بدون دانش کافی در زمینه ی ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو کارنسی، تنها با شنیدن این که سرمایه گذاری بر روی یک ارز به خصوص می تواند دارایی و سرمایه ی آن را به سودهای کلان برساند. در این حالت او ممکن است نتواند تصمیم درستی گرفته و بر روی احساسات  خود غلبه کند و دچار فومو شود. به بیان دیگر اگر بخواهیم تعریف ساده تری از این اصطلاح در بازارهای مالی داشته باشیم باید بگوییم که سرمایه گذار قصد از دست دادن فرصت های سرمایه گذاری را ندارد و نمی خواهد از دیگر سرمایه گذاران عقب بماند.

این ترس از دست دادن می توان بر روی قیمت دارایی ها و ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی تاثیر خیلی زیادی داشته باشد. فومو در صورتی که به وسیله ی افراد معروف و مطرح در این حوزه به وسیله ی رسانه ها و شبکه های مجازی ایجاد شود، بر روی قیمت دارایی و ارز موردنظر یک رشد حباب گونه ای خواهد داشت. به عنوان نمونه، فرض کنید که نرخ اولیه ی یک سهم شروع به پیشرفت می کند ولی از طرف دیگر نیز شرایط بازار به صورتی است که در مدت زمان اخیر، بقیه ی سهام ها دارای رشد نسبتا بالایی بوده اند. در این حالت شاید سرمایه گذاران ترس این را داشته باشند که مبادا قیمت این سهام نیز همانند سایر سهام ها بالا برود و آن ها از سود این سهام جا بمانند. همین امر موجب می شود که افراد از روی هیجان و ترس از دست دادن، اقدام به خرید آن نماید و قیمت ارز را به صورت حباب گونه و کاذب بالا ببرند. البته در این راستا احتمال خروج سرمایه ی هوشمند در نرخ های بالا و افت سنگین قیمت ها به وفور دیده می شود. چرا که فومو مقطعی بوده و بعد از مدت زمان کوتاهی احساسات را از میان می برد.

تاثیر فومو در بازار کریپتو کارنسی به چه صورت است

یکی از مستعدترین بازارها جهت ایجاد فومو در افراد، به دلیل ثبت رشدهای زیاد در چندین سال اخیر، بازار ارزهای دیجیتالی می باشد.  در این راستا سرمایه گذاران بعد از این که شاهد یک رشد بسیار بالا در بازار می شوند همواره انتظار رشد و دریافت سودهای چند صد هزار دلاری می شوند. به مرور زمان در این افراد ترس از دست دادن فرصت خرید ایجاد می شود و همین امر موجب می شود تا احساسات آن ها بر روی منطقشان غلبه کرده و تصمیمات غلطی از روی هیجان اتخاذ نمایند.  اکثر سرمایه گذاران در بازار کریپتو کارنسی انتظار رسیدن قیمت بیت کوین به صد هزار و حتی بالاتر آن را دارند، با افزایش ترس از دست دادن و شرایط بازار موجب می شود تا قیمت بیت کوین دچار نوسان های زیادی شود.

 به گونه ای که برخی از مردم در زمان افزایش بیش از ده درصد قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود در طول روز، به فومو دچار می شوند و تفکر این که از سود مورد نظر خود جا مانده اند و بازار ارز از دستشان در رفته است، مضطرب می شوند. همین اضطراب منجر به غلبه ی احساسات آن ها بر روی منطقشان می شود و اقدام به خرید رمز ارز در بالاترین قیمت می کنند. غافل از این که نرخ ارز دیجیتال بیت کوین چندین سال است که در یک روند خنثی قرار گرفته است.

فومو

ویژگی های یک معامله گر فومویی به چه صورت است

دشمن همه روزه ی تمامی معامله گران، ترس از دست دادن فرصت های طلایی می باشد. همین ترس منجر به اتخاذ تصمیم های اشتباه برای آن ها می شود. چون این وحشت و احساس از دست دادن سبب می شود تا معامله گرها، بدون فکر و با عجله و خیلی سریع و بدون کوچکترین تاییدی از معامله، اقدام به ورود به بازار خرید و فروش نمایند. تنها روش و راه کاری که می توان بر روی ترس و احساس از دست دادن فرصت ها غلبه کرد، کنترل کامل بر روی احساسات است. ولی بیشتر معامله گرها هم چنان تسلط کافی را بر روی روانشناسی فردی ندارند و از روی احساس فومو اقدام به معامله می کنند. ویژگی های یک معامله گر فومویی به صورت زیر است:

  • طمع: معامله گران فومویی سود معامله ی خود را در لحظه می خواهند. و تصور سود دهی معامله را در همان لحظه دارند. این گونه معامله گران به جای این که سعی کنند تا معامله ی خود را به بهترین شکل انجام دهند به این فکر می کنند که از هر معامله چقدر سود می توانند به دست بیاورند.
  • تردید: برخی دیگر از معامله گرانی که ترس از دست دادن فرصت ها را دارند، قدرت اتخاذ تصمیم صحیح و درست را ندارند. در صورتی که در حرفه ی ترید کردن و معامله گری توانایی گرفتن تصمیمات اصولی و صحیح بسیار مهم می باشد. این نوع از افراد تند تند تصمیماتی را که گرفتند را عوض می کنند. به این صورت که در زمان ورود به معامله در مورد حجم معامله و تعیین نمودن حدود سود و ضرر و … همواره دچار تردید و شک می شوند. این گونه معامله گرها خیلی بیشتر از سایر معامله گران دچار فومو می شوند.
  • تفکر گله ای: یک معامله گر فومویی دارای تفکر گله ای است، به این صورت که وقتی می بیند یک فرد اقدام به خرید یک ارز دیجیتال می کند، او هم به خرید آن ارز دیجیتال تمایل پیدا می کند. و بدون این که استراتژی لازم را برای انجام آن معامله داشته باشند، همان کار را انجام می دهد. در حرفه ی ترید کردن، دنبال کردن دیگران ممکن است منجر به انجام معامله های غیر مسئولانه و نتایج مخرب شود.

بررسی سایر موارد معامله گر فومویی

  • عجول بودن: معامله گرهایی که دچار اختلال فومو و ترس از دست دادن هستند، بسیار عجول می باشند. آن ها نمی توانند منتظر تکمیل شدن  نشانه های ورود به معامله شوند. این نوع از معامله گرها دوست دارند که هر چه زودتر معامله را اجرا کنند چون فکر می کنند که قیمت فعلی یک ارز دیجیتال ممکن است خیلی زود تغییر کند.
  • توقعات بالا: بعضی از معامله گرها دارای توقعات بسیار بالایی هستند و همواره قصد افزایش موجودی سرمایه ی خود را در مدت زمان کوتاهی دارند و فکر می کنند در یک ماه می توانند سرمایه ی دیجیتالی خود را چندین برابر نمایند و برای همین علت اقدام به معامله های غیر منطقی می کنند.
  • عدم اعتماد به نفس: برخی دیگر از معامله گرها بعد از این که در چندین معامله متحمل ضررهای منفی می شوند، همواره سعی می کنند که به هر نحوی که باشد این ضرر ها را جبران نماید. و به همین علت بدون آگاهی و دانش کافی در مورد ارز دیجیتال ارائه شده اقدام به معامله ی آن می کنند تا خیلی سریع سود کنند و موجب پوشش و جبران ضررهای قبلی خود شوند. ولی متاسفانه این کار آن ها ضررهای زیادی را به خودشان وارد می کند.
  • عدم استراتژی معاملاتی: معامله گری که دارای اختلال ترس از دادن فرصت ها می باشد معمولا استراتژی معاملاتی نداشته، چون آن ها تنها در مواقعی اقدام به معامله می کنند که احساس کنند خوب است. زمانی که نرخ و ارزش یک ارز دیجیتال در یک جهت حرکت کنند، چنین معامله گری با خود فکر می کنند که برای همیشه قیمت در این راستا در حال حرکت خواهد بود.
  • نداشتن دیدگاه بلند مدت: معامله گرانی که دچار فومو هستند، در مقایسه با سایر معامله گرها دیدگاه بلند مدتی ندارند، چون در صورتی که دارای چنین دیدگاهی بودند می فهمیدند که، امکان وجود چندین هزار موقعیت معاملاتی دیگر در آینده خواهد داشت. پس زیاد بر روی یک معامله حساس نمی شود و تعصب زیادی ندارند.
  • تحمیل تمایل خود به بازار: معامله گری که نمی تواند بر روی احساس از دست دادنش غلبه کند، همواره دوست دارد که فکر کنند بازار مطابق با خواسته ی او در حال حرکت است. چون او اعتقاد دارد که مسیر و جهتی که او وارد معامله شده است بهترین مسیر بوده و بازار نیز در همان مسیر در حال حرکت خواهد بود.
  • فلج تحلیلی: معامله گرانی که دچار این اختلال می شوند در واقع امکان تشخیص به موقع فرصت های معاملاتی را دارند ولی تنها در تحلیل این معامله ها دچار تردید می شوند. همین موضوع نیز موجب می شود تا در زمان صحیح نتوانند وارد معامله شوند.
  • نداشتن برنامه مدیریت ریسک: معامله گرانی که از روی ترسی که به خاطر از دست دادن فرصت ها اقدام به انجام معامله می نمایند صد در صد هیچ گونه برنامه ای نیز برای مدیریت ریسک معامله ها نیز ندارد. برای همین علت بعد از این که قیمت یک ارز دیجیتال از سطح مناسب خود فاصله گرفته است، وارد معامله می شود و لذا خیلی سخت می تواند موقعیت مورد نظر را جهت تحمل ضرر معامله تعیین نماید.

فومو

عواملی که موجب تحریک فومو می شود کدام موارد است

    • اخبار
    • زیاد بودن نوسانات بازار
    • دریافت سیگنال
    • گروه ها و کانال های فضای مجازی
    • دنباله ای از معاملات منفی
    • دنباله ای از معاملات مثبت

    فومو در واقع دشمن اصلی معامله گران در زمان معامله کردن می باشد و باید به خاطر دلایل زیادی از فومو دوری کنند، مانند: مشکل شدن تعیین حد ضرر، جلوگیری از ضررهای بزرگ، عادات معاملاتی منفی. برخی مواردی نیز برای کنترل احساس فومو در زمان معامله وجود دارد که به شرح زیر هستند:

    • سرمایه ای که از آن استفاده می کنید باید به صورتی باشد که توانایی از دست دادن آن را داشته باشید.
    • بازار و فرصت های معاملاتی زیادی برای همیشه وجود دارد.
    • بازاری که در آن اقدام به معامله گری می کنید را به درستی درک کنید.
    • همیشه یک برنامه و استراتژی برای انجام معامله ها داشته باشید تا در این راستا بتوانید یک تصمیم اصولی و صحیح را برای معامله ی خود بگیرید.
    • سعی کنید با صدای بلند فکر کنید،
    • برای معامله های خود، ژورنال معاملاتی داشته باشید و هر از گاهی آن را مرور کنید تا دچار فلج تحلیلی نشوید.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments