آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

کیف پول دیجیتالی یا ولت چیست؟

آخرین مطالب

کیف پول دیجیتالی یکی از مهمترین مفاهیم در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. هرجایی که صحبت از یک سرمایه و ارز باشد مسلما باید پلتفرمی هم برای انتقال و نگهداری آن مطرح شود. در کلام ساده تر شما نمی توانید ارزی را پیدا کنید که بدون داشتن این پلتفرم قابل استفاده باشد. ارزهای معمولی مانند ریال و دلار و … به سبب حقیقی و فیزیکی بودن امکان نگهداری شخصی و نقل و انتقال فیزیکی دارد. اما ارزهای دیجیتال چیزی جز یک کد الکترونیکی نیست. شما نمی توانید این کد را در جیب خود نگه دارید و یا آن را به صورت حقیقی به دیگران منتقل کنید. اگر خوب دقت کنید خواهید فهمید که این موضوع در مورد نقل و انتقال الکترونیک سرمایه نیز وجود دارد. شما نمی توانید به صورت دستی از کارت پول خود سرمایه ای را بردارید یا منتقل کنید. این انتقال مسلما نیاز به یک پلتفرم الکترونیکی دارد.

کیف پول دیجیتالی  یا ولت چیست؟

بنابراین عملا کیف پول دیجیتالی محلی برای نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. از آن جایی که این ارزها عملا شکل فیزیکی ندارند می توان گفت تنها راه نگهداری و انتقال این ارزها همین کیف پول دیجیتالی است.

کیف پول دیجیتالی دارای چند فاکتور مختلف است. این فاکتورها در کنار یک دیگر می توانند نوع کیف پول دیجیتالی و مفهوم آن را به ما نشان بدهند. امنیت، نوع کاربری، نوع دسترسی و … از جمله مهمترین این فاکتورها محسوب می شود.

بر این اساس کیف پول دیجیتالی به چند دسته نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی تقسیم می شوند. در انتهای این مقاله نگاهی به انواع کیف پول دیجیتالی خواهیم انداخت. با ما همراه باشید.


اساس کار کیف پول دیجیتالی


به طور کلی انواع کیف پول دیجیتال بر اساس یک مفهوم ساده و البته کاربردی به نام کلید های عمومی و خصوصی کار می کنند. زمانی که شما قصد دارید سرمایه ای را از کیف پول منتقل کنید یا ارز جدیدی را به آن وارد کنید این کلید ها کارایی خودش را نشان می دهد.

در کلام ساده تر اساس کار تمام انواع کیف پول دیجیتالی بر اساس کدینگ و رمزنگاری است. این نوع کیف پول ها هیچ چیز جز یک سری صفر و یک و کد نیستند. اما این کد ها در اختیار و دسترس همه قرار ندارند و تنها خود فرد است که می تواند از آن استفاده کند.

کلید عمومی به عنوان آدرس این کیف پول شناخته می شود. هر کلید عمومی یکتا است و منحصرا برای یک کیف پول ساخته می شود. در کنار این کلید عمومی، کلید خصوصی نیز قرار دارد. شما به واسطه کلید خصوصی می توانید اطلاعات کیف پول خودتان را مشاهده کنید یا از کاربری های آن استفاده کنید.

ولت

بنابراین همه انواع کیف پول های الکترونیکی بر اساس کلید های عمومی و خصوصی کار می کنند. حال این که این کلید های عمومی و خصوصی به چه ترتیب عمل کنند و از چه پروتکل های امنیتی تبعیت می کنند نیز می تواند در ایجاد انواع کیف پول دیجیتالی موثر باشد.

از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که در نقل و انتقال های ارز دیجیتال باید از اینترنت استفاده شود. یعنی در نهایت تمام اطلاعات کیف پول دیجیتالی حتی در حالت کاغذی نیز در فضای اینترنت قرار می گیرد و از طریق آن منتقل می شود.

بنابراین اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، کیف پول دیجیتالی یک نوع پلتفرم الکترونیکی است که بر اساس کدینگ کار می کنند. سیستم کد آن بر اساس کلید های عمومی و خصوصی چیده می شود و افراد  بر اساس سیستم اینترنت می توانند اطلاعات آن را منتقل کنند.


انواع کیف پول دیجیتالی


همانطور که در ابتدا گفتیم بر اساس فاکتورهای مختلف کیف پول دیجیتالی انواع مختلفی دارد. انواع کیف پول دیجیتالی عبارتند از:

1-      کیف پول نرم افزاری

2-      کیف پول سخت افزاری

3-      کیف پول کاغذی

انواع کیف پول های نرم افزاری به دو دسته نرم افزار و تحت وب تقسیم بندی می شوند. از اسم این نوع از کیف پول دیجیتالی مشخص است که ما با یک پلتفرم نرم افزاری رو به هستیم. درست مانند همه اپلیکیشن ها و برنامه های نرم افزاری دیگر این دسته از کیف پول ها دارای رابط های کاربری متنوع و مختلفی هستند و می توان آن ها را در غالب پلتفرم ها و سیستم عامل ها راه اندازی کرد.

کیف پول های سخت افزاری برای استفاده به یک قطعه سخت افزاری یا همان فلش احتیاج دارند. این حافظه محرمانه و فیزیکی مادامی که به سیستم شما متصل باشد امکان دسترسی به اطلاعات وجود دارد و زمانی که این فلش که قطعه سخت افزاری این کیف پول محسوب می شود از سیستم جدا می شو عملا امکان دسترسی به آن نیز از بین می رود. می توان حدس زد که این نوع کیف پول دیجیتالی در دسته امن ترین کیف پول ها قرار دارند و از خطرات مختلفی مانند هک و کلاهبرداری محافظت شده است.

ولت

کیف پول کاغذی از انواع قدیمی و شاید منسوخ شده کیف پول ها محسوب می شود. در این حالت کلید عمومی و خصوصی بر روی یک کاغذ پرینت می شود. عملا شما امکان مشاهده دارایی خود را ندارید و تنها می توانید نسبت به انتقال یا دریافت ارزهای دیجیتال اقدام کنید. امنیت و کاربری پایین این نوع کیف پول دیجیتالی عملا باعث شده است که کمتر کسی به آن توجهی داشته باشد.

پایان سخن

به طور کلی اگر می خواهید در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید و به نقل و انتقال ارز مشغول باشید و یا این که یک ارز دیجیتال برای خود داشته باشید شما باید از کیف پول دیجیتالی استفاده کنید. در کلام ساده تر هر کاری که بخواهید در دنیای ارز های دیجیتال انجام دهید به کیف پول دیجیتالی منتهی می شود.

راستش را بخواهید لازم نیست که خودتان را با مفهوم عمیق و یا آکادمیک کیف پول درگیر کنید. شما باید تنها بتوانید انواع کیف پول ها را بشناسید و بتوانید بر اساس نیاز خودتان بهترین نوع آن را انتخاب کنید. یادتان باشد که امنیت و کاربری مهمترین فاکتورهایی است که می تواند به شما در این انتخاب کمک کند. در کنار این دو فاکتور هزینه را نیز در نظر بگیرید. اصولا کیف پول های نرم افزاری کم هزینه تر و حتی رایگان در اختیار عمومی قرار می گیرد در حالی که کیف پول های سخت افزاری هزینه بالاتری دارند.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments