آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

حمله 51 درصدی چیست؟

آخرین مطالب

حمله 51 درصدی از جمله مشکلات و چالش هایی است که بلاک چین با آن دست و پنجه نرم می کند. در واقع این حمله تنها راه نفوذ به شبکه بلاک چین محسوب می شود که احتمال تخریب یا از بین بردن اطلاعات را در پی دارد. اما با وجود حمله 51 درصدی نیز همچنان اطلاعات غیر قابل نفوذ هستند و هیچ کس نمی تواند کوین یا سکه ای را بدزد و یا آن را به طور کامل نابود کند. حمله 51 درصدی می تواند استخراج را انحصاری کند و یا از ایجاد یک زنجیره جلوگیری کند اما به طور کلی امکان نابودی کل بلاک چین را ندارد. اما با این توضیح حمله 51 درصدی چیست؟

حمله 51 درصدی چیست؟

به طور کلی برای درک حمله 51 درصدی باید با سیستم کار بلاک چین آشنا شویم. بلاک چین بر اساس مشارکت جمعی نود ها یا کاربران ( ماینر ) مدیریت می شود. در واقع بلاک چین بلوک هایی از اطلاعات است که به صورت زنجیره ای ایجاد می شود. یک بلوک زمانی به این زنجیره اضافه می شود که اکثریت نود ها آن را تایید کنند. زمانی که اکثریت نود یعنی بالغ بر 50 درصد یک بلوک ( اطلاعات بلوک ) را تایید کنند، این بلوک به زنجیره متصل می شود.

نکته مهمی که باید در مورد این سیستم کار بدانید این است که هر بلوک اطلاعات بر اساس اطلاعات بلوک قبلی و بلوک بعدی ایجاد می شود. بدین ترتیب هر گونه تغییر در بلوک های اطلاعاتی باعث تغییر در اطلاعات قبلی و بعدی می شود و عملا زنجیره نه تنها ادامه پیدا نمی کند، بلکه به طور کامل نا معتبر می شود. از این رو یک هکر یا دزد نمی تواند با دسترسی به یک بلاک یا تغییر آن و یا ایجاد یک بلوک جعلی کاری از پیش ببرد. در واقع یک هکر یا دزد باید سعی کند تمامی بلوک را از نوع بچیند تا یک زنجیره معتبر ایجاد کند. اما با توجه به این که حداقل زمان ایجاد هر بلوک در بلاک چین بیت کوین ده دقیقه است عملا این کار امکان پذیر نیست.


حمله 51 درصدی کجای داستان است؟


اما حال بیایید تصور کنید که اکثریت نود ها در اختیار یک نفر یا گروه باشد. در واقع بیش از 50 درصد سیستم های ماینرها اگر برای یک فرد خاص باشد ( 51 درصد نود ها ) آن فرد می تواند در تایید یا رد یک بلاک نظر خودش را اعمال کند. این مهمترین چالش یک سیستم بلاک چین است.

زمانی که یک فرد بتواند بیش از 50 درصد نود های شبکه بلاک چین را در اختیار بگیرد، حمله 51 درصدی رخ می دهد. در این حالت آن فرد یا گروه می تواند اطلاعات خاصی را تایید کنند و یک زنجیره جدید را برای خود ایجاد کنند. در واقع مهمترین مشکلی که در این بین ایجاد می شود این است که امکان ماینینگ و استخراج از بقیه نود ها گرفته می شود و یک استخراج انحصاری ایجاد می شود.

دقت داشته باشید که منظور ما از حمله 51 درصدی از نظر تعداد نود نیست. بلکه معیار اصلی در این جا هش ریت است. هش ریت قدرت ماینر را نشان می دهد. اگر هش ریت یک نود بیش از 51 درصد کل ماینرها باشد عملا آن نود می تواند در شبکه اعمال نظر کند.

حال سوال اصلی این است که با این اعمال نفوذ و نظر به جز ایجاد انحصار در استخراج دیگر چه خرابی هایی می تواند داشته باشد؟

در واقع حمله 51 درصدی نمی تواند سکه ای بدزدد و یا یک شبکه بلاک چین را نابود کند. یک نود 51 درصدی در واقع تنها قادر است که بلوک های انتهایی را تغییر دهد و به نوعی بار شبکه را زیاد کند. این کار در واقع باعث ایجاد مفهوم ” دوباره خرج کردن ” می شود. یعنی شبکه مجبور است برای ایجاد بلوک های قبلی دوباره دست به کار شود و هزینه جدید پرداخت کند. مهم ترین اثرات حمله 51 درصدی همین موضوع است.


راه کار دفاعی در برابر حمله 51 درصدی


شاید سوالی که در ذهن شما وجود داشته باشد این است که آیا تاکنون حمله 51 درصدی به شبه بلاک چین مانند بیت کوین شده است؟ آیا این حمله 51 درصدی می تواند به طور کامل یک شبکه را فلج کند؟ چه راهکارهای امنیتی در برابر این موضوع وجود دارد؟

در واقع بلاک چین بسیار هوشمندانه طراحی شده است. در واقع بلاک چین با کاربران خود رابطه برد – برد دارد. اگر بلاک چین بزرگ شود، ارزشمند تر می شود و این باعث می شود که ماینرهای بیشتری به سمت این شبکه روانه شوند. هرچه ماینر ها بیشتر شوند عملا هش ریت افزایش پیدا می کند و این کار باعث می شود که عملا در اختیار گرفتن بیش از نیمی از هش ریت سخت و سخت تر شود و این یعنی حمله 51 درصدی احتمال کمتری پیدا می کند.

حمله 51 درصدی

از این رو گفته می شود که بیت کوین معتبرترین و بهترین بلاک چین را در اختیار دارد. زیرا این شبکه به اندازه ای بزرگ است که عملا در اختیار گرفتن نیمی از هش ریت آن ممکن نیست. هش ریت کنونی بیت کوین 50 هگزا هش بر ثانیه است. از طرف دیگر فرض کنیم که یک فرد یا گروه به اندازه ای سرمایه گذاری کرده اند که بتوانند حمله 51 درصدی به این شبکه داشته باشند. در این حالت نیز بلاک چین به سرعت با آن ها مقابله می کند.

در واقع توسعه دهندگان بلاک چین در برابر حمله 51 درصدی یک فورک یا شاخه ایجاد می کنند و بلوک های مورد حمله را رد می کنند. در این حالت عملا نود حمله 51 درصدی نمی تواند اعمال نفوذ خودش را ادامه دهد.

پایان سخن

حمله 51 درصدی در واقع چالشی است که بیشتر روی کاغذ احتمال آن وجود دارد و مورد بررسی قرار می گیرد و تقریبا از نظر عملی حداقل در مورد بلاک چین های معتبری مانند بیت کوین امکان پذیر نیست. شاید در مورد کوین های کوچکتر که ماینرهای کمتری در اختیار دارند عملا حمله 51 درصدی ایجاد شود و یا امکان ایجاد آن وجود داشته باشد اما در مورد بلاک چین های معتبری مانند بیت کوین واقعا باید گفت که این امر محال است.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments