آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

بلاکچین چیست؟ به زبان ساده یاد بگیرید!

آخرین مطالب

این روزها که بیت کوین و ارزهای دیجیتال تبدیل به یکی از جالب ترین و شاید مبهم ترین بحث حوزه اقتصاد شده اند، کاربران عادی و سرمایه گذاران عمومی دوست دارند بیشتر بدانند که بیت کوین و بلاکچین چیست. به هر حال بیت کوین و ارزهای دیجیتال هر چیزی که باشد امروز بسیار ارزشمند محسوب می شود. هدف ما از پرسش سوال بلاکچین چیست؟ و پاسخ به آن این است که می خواهیم بدانیم در نهایت این ارزشی که امروز بیت کوین و شبکه بلاک چین پیدا کرده آیا باقی می ماند و یا این که باید شاهد اتفاقات دیگری برای این شبکه باشیم. با ما همراه بمانید.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که بلاک چین یک نوع شبکه مانند اینترنت یا شبکه های کامپیوتری است که سعی می کند رابطه میان دو نقطه را برقرار کند. این رابطه می تواند بر اساس انتقال ثروت ( بیت کوین یا سایر کوین ها ) یا خدمات مختلف ( تحت سرویس های اتریوم و … ) باشد. اما چند تفاوت عمده با شبکه اینترنتی دارد که امروز تقریبا همه جامعه با آن درگیر است. برای درک این که بلاکچین چیست و چه تفاوت هایی با شبکه معمولی دارد باید ابتدا اینترنت و یک ویژگی مهم آن را بررسی کنیم.

اطلاعات در دنیای مجازی

انسان از ابتدای خلقت تا به امروز اتفاقات، اختراعات و اکتشافات بسیاری را پشت سر گذاشته است و هر کدام از این موارد به نوعی در سبک زندگی بشر نقش داشته است. کشف آتش، اختراع پول، وضع قوانین، انقلاب فرانسه و هزاران مورد دیگر هر کدام کم یا زیاد تاثیری در ایجاد سبک زندگی بشر امروزی داشته اند. اما به قدرت می توان مهمترین این اتفاقات را اختراع اینترنت و ایجاد شبکه های کامپیوتری دانست.

اینترنت توانست کرده خاکی به این بزرگی را تبدیل به یک دهکده بزرگ کند. یعنی جایی که همه انسان ها می توانند بی واسطه با یک دیگر در ارتباط باشند و این ارتباط بر اساس مفهومی به نام ” اطلاعات ” شکل می گیرد. در کلام ساده تر عنصر اصلی و چیزی که حکم خون در دنیای اینترنت محسوب می شود، اطلاعات است.

شما اگر اطلاعات از هر نوع آن را از دنیای اینترنت حذف کنید عملا چیز دیگری را نمی توانید پیدا کنید که اینترنت بر اساس آن بتواند کارایی خودش را نشان دهد. این گردش اطلاعات در اینترنت است که اهمیت دارد و میان کاربران به گردش در می آید. نکته مهم این است که همانطور که در بدن انسان خون بدون کمک قلب نمی تواند در بدن جریان داشته باشد، در دنیای شبکه های کامپیوتری نیز اطلاعات بدون کمک قلب ( سرور ) عملا امکان گردش ندارد و بدون آن همه چیز از بین می رود.

اما سوال مهم این جاست، زمانی که این قلب یا همان سرور به هردلیل نتواند کارایی خودش را داشته باشد عملا مرگ شبکه حتمی است. این یک نقطه ضعف بزرگ برای این سیستم محسوب می شود. وقتی تمامی اطلاعات وابسته به مراکزی تحت عنوان سرورها هستند و این سرورها به نوعی یک تمرکز از این اطلاعات ایجاد می کنند، عملا هکرها و دزدها می توانند ساده تر و هدفمند تر دست به تخریب بزنند. از طرف دیگر یک اتفاق مانند خراب شدن سرور می تواند حکم از بین رفتن تمام اطلاعات برای ما باشد. اما چه راه حلی برای حل این موضوع می توانیم داشته باشیم؟ پاسخ سوال بلاکچین چیست؟ شاید بتواند راه حلی پیش پای ما بگذارد.

بلاکچین چیست؟ یک شبکه غیر متمرکز

پس تا اینجا متوجه شدیم که اینترنت شبکه ای است که بر اساس تمرکز اطلاعات فعالیت می کند. امروز گوگل بزرگترین و مهمترین سرورها را در اختیار دارد. زیرا بیشترین حجم و گردش اطلاعات در دنیا از طریق این  سرورها انجام می شود. این تمرکز اطلاعات می تواند امکان جاسوسی دولت ها و شرکت ها را هم فراهم کند و این چیزی نیست که کاربران عمومی و عادی بتوانند به سادگی آن را قبول کنند.

اما سوال اینجاست اگر ما بخواهیم این تمرکز را از بین ببریم در واقع به این معنی است که سرور را از شبکه باید خارج کنیم. این چیزی شبیه به این است که بخواهیم قلب انسان را از بدن او خارج کنیم. مسلما نمی توان انسان را بدون قلب تصور کرد و این کار باعث مرگ او می شود! اما اگر این امکان وجود داشت که اندام بدن به اندازه توانایی خودشان درصدی از این پمپاژ را بر عهده می گرفتند، یعنی هر کدام به اندازه توان خودشان قلب را در رگ ها به جریان می انداختند شاید داستان متفاوت می شد!

در واقع بلاکچین بر اساس این نظریه طراحی و اجرا شده است. یعنی بلاکچین با حذف سرور به عنوان اصلی ترین عامل تمرکز در شبکه و واگذاری کار آن به کاربران عملا اطلاعات را آزاد می کند و دیگر کسی نمی تواند آن را به صورت کامل تحت اختیار خود داشته باشد.

در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم بلاکچین چیست، باید بگوییم بلاک چین زنجیره ای از بلوک ها با حجم و اندازه مشخص می باشد که در اون آن اطلاعات قرار می گیرد ( چیزی شبیه به واگن های قطار ) این زنجیره برای این که بتواند مسیر خودش را در دل شبکه پیدا کند ( درست مانند خون ) در شبکه پمپاژ شود. هر کاربر بخشی از سیستم خود را در اختیار شبکه بلاکچین می گذارد و این گونه این زنجیره بر اساس این بخش کوچک می تواند راه خود را پیدا کند تا به سیستم کاربر بعدی برسد و این راه تا مقصد ادامه پیدا می کند.

بلاکچین چیست؟ به زبان ساده یاد بگیرید!

پایان سخن

ما در این مقاله سعی داشته با ساده ترین زبان ممکن بیان کنیم که بلاکچین چیست؟ در این تعریف ارائه شده سعی کردیم از مباحث پیچیده و تخصصی دوری کنیم.

نکته مهمی که در تعریف بلاکچین چیست وجود دارد این است که این شبکه کاملا غیر متمرکز است، پس عملا هکر یا دزدی نمی تواند سراغ منبعی از اطلاعات برود و یا این که این اطلاعات نمی تواند در اختیار گروه یا دولت خاصی قرار بگیرد. همین تمرکز زدایی باعث شده است که بلاک چین بتواند به سرعت خودش را به دنیا معرفی کند و امروز به عنوان یک دنیای نوین و جدید شناخته می شود. دنیایی که به نظر نمی آید به این زودی ها از بین برود.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments