آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

بیت کوین چیست؟ – پاسخی که به دنبال آن می گردید!

آخرین مطالب

بیت کوین چیست؟ این سوالی است که این روزها و ماه ها بسیار شنیده می شود. بالا رفتن عجیب و غریب ارزش بیت کوین و سودآوری چند هزار درصدی آن مسلما هر پیر و جوانی را به این فکر فرو می برد که واقعا بیت کوین چیست؟

کافی است عنوان ” بیت کوین چیست؟ ” را در گوگل جست و جو کنید. شاید صدها عنوان مقاله بتوانید درباره این موضوع پیدا کنید. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اکثر این مقالات و توضیحات بر اساس مفاهیم سخت و پیچیده بلاک چین است. در حالی که خود بلاک چین یک مفهوم مهندسی و البته پیچیده محسوب می شود. از این رو عملا بسیاری از کاربران عمومی و به خصوص کسانی که چندان رابطه خوبی با دنیای مهندسی ندارند نمی توانند مفهوم بیت کوین را به درستی درک کنند. ما در این جا به دنبال پاسخی ساده و قابل فهم می گردیم تا به شما نشان دهیم که واقعا بیت کوین چیست!

بیت کوین
بیت کوین

اینترنت یک دنیای آزاد نیست!

تصور شما از اینترنت چیست؟ اینترنت یک فضای مجازی است که در آن اطلاعات حرف اول را می زند. اینترنت در ساده ترین شکل ممکن پلی میان دو انسان محسوب می شود که قادر هستند اطلاعات خودشان را با یک دیگر به اشتراک بگذارند. حال در حالت واقعی این پل به میلیون ها میلیون پل دیگر تبدیل شده است و میان انسان های مختلف رابطه های مختلفی ایجاد کرده است. مسلما برای مدیریت این پل های مجازی بر اساس نوع اطلاعات و نوع کاربران نیازمند مراکز مدیریتی است. سرورها این مراکز مدیریتی در اینترنت محسوب می شوند. هر رابطه ای در اینترنت میان دو یا ده ها میلیون نفر باید زیر نظر یک یا صد ها سرور باشد. هر فردی می تواند برای کاربران خودش سرور مجزایی داشته باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که سرور باید در شبکه اینترنت وجود داشته باشد. همین وجود سرور باعث شده است که شرکتی مانند گوگل که میلیون ها کاربر و میلیاردها میلیارد اطلاعات را توسط سرورهای خودشان مدیریت می کنند، عملا قدرت نفوذ بالایی در اطلاعات داشته باشند. گوگل سالانه می تواند این اطلاعات را بر اساس فاکتورهای مختلف آن ها را دسته بندی و در اختیار شرکت های تجاری، نظامی یا سیاسی قرار دهد یا بهتر است بگوییم به آن ها بفروشد! مشکل مهم دیگر متمرکز بودن اطلاعات امکان دسترسی غیر مجاز یا همان هک و دزدی اطلاعات است.

بنابراین دنیای بزرگ و شگفت انگیز اینترنت که آن را بزرگترین اختراع بشر می دانند هم چندان خالی از مشکل نیست. این مشکل دقیقا از قلب تپنده آن یعنی سرورها ناشی می شود. اینترنت هرچقدر هم که بخواهد خودش را آزاد جلوه دهد باز یک نیروی متمرکز محسوب می شود و تحت اختیار سرورهایی است که در اختیار فرد یا افرادی قرار دارد. اما راه حل این مشکل چیست؟ آیا باید سرور را از شبکه حذف کرد؟ این کار درست مانند این است که بخواهیم قلب انسان را از بدن او خارج کنیم!

به بلاک چین خوش آمدید!

تا سال ها به نظر می رسید که عملا انسان ها باید با این مشکل اینترنت خودشان را وفق بدهند. با افزایش سیستم های امنیتی سعی کردند که حداقل یکی از مشکلات متمرکز بودن اطلاعات – یعنی همان دزدی ها و هک ها را – به حداقل برسانند، اما در همین کار هم چندان موفقیت خاصی وجود نداشت. امنیت همیشه به یک اندازه مورد تهدید قرار داشته و دارد و این یک اصل در جهان است!

همانطور که گفتیم به نظر می رسید که خارج کردن سرور از دنیای شبکه و اینترنت درست مانند خارج کردن قلب از بدن انسان است. پس نتیجه کاملا مشخص است. با خارج کردن سرورها از شبکه عملا دیگر شبکه معنایی ندارد و از بین می رود.

اما بیایید فرض کنیم بدن ما این قابلیت را پیدا کند که هر عضو بتواند خون مورد نیاز خودش را پمپاژ کند. در کلام ساده تر فرض کنید به جای این که یک قلب مسئول خون رسانی به اندام های بدن باشد، هر عضو بدن بر اساس نیاز و توانی که دارد درصد کوچکی از پمپاژ قلب را برعهده بگیرد. یادمان نرود که هدف از پمپاژ خون که توسط قلب انجام می گیرد جریان داشتن خون در بدن است. حال اگر اجزای بدن بتوانند  بخشی از این کار را انجام بدهند، می توان قلب را حذف کرد!

این ایده ای بود که باعث شد سرور حذف و شبکه غیر متمرکز بلاک چین ایجاد شود! در این شبکه هیچ سرور و تمرکز اطلاعاتی وجود ندارد. سیستم هر کاربر بخش کوچکی از اطلاعات را بررسی و تایید می کند و این گونه اطلاعات که همان نقش خون در بدن را دارد می تواند به راحتی در سیستم جریان پیدا کند.

بیت کوین
بیت کوین

بیت کوین چیست؟ پاسخی که منتظرش بودید!

همانطور که مشخص است مهم ترین بخش پاسخ به سوال بیت کوین چیست، این بود که بدانیم بلاک چین چیست و چه کار می کند. حال که با بلاک چین آشنا شدیم می توانیم مفهوم بیت کوین را ساده تر درک کنیم.

بیت کوین نوعی خاصی از اطلاعات است که بر اساس رمز ( کد هش ) ساخته می شود. این رمز درون زنجیره ای از اطلاعات یا همان بلاک چین قرار می گیرد و از فرستنده به گیرنده می رسد. به سبب این که این کد رمز عملا غیر قابل شکستن و دسترسی می باشد و شبکه بلاک چین نیز شبکه ای است که تحت اختیار هیچ فرد یا گروهی نمی باشد عملا این کد ارزشمند شد!

در کلام ساده تر این کد هش به خاطر حفظ امنیت بالا، در دسترس نبودن و البته نیاز داشتن به استخراج توانست کاربری بالایی پیدا کند. هر چه کاربری یک چیز بیشتر باشد در واقع تقاضا برای آن بیشتر و این گونه با افزایش تقاضا در واقع قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. این گونه است که بیت کوین امروز رقیب واقعی دلار و دیگر ارزهای فیات در بازار شده است.

بیت کوین چیست؟  – پاسخی که به دنبال آن می گردید!

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم که بیت کوین چیست می توانیم اینگونه بیان کنیم. بیت کوین یک کد رمز تولید شده توسط cpu کامپیوتر است. این کد غیر قابل ردگیری و شناسایی است. از این رو در انتقال از یک نقطه به نقطه ای دیگر امنیت قابل قبول و خوبی دارد. این کد بر اساس شبکه بلاک چین یا همان زنجیره ای از بلوک های اطلاعات منتقل می شود. این بلوک ها توسط خود کاربران شبکه بررسی و تایید می شود و هیچ سرور مرکزی یا نیروی مرکزی در این بین وجود ندارد. به خاطر همین موضوع است که بیت کوین کاربری و در پی آن ارزش بالایی پیدا کرده است. در کلام ساده تر بیت کوین با حذف واسطه های مالی و پروتکل های بانکی در عین حفظ امنیت سادگی در پرداخت را برای کاربران اینترنتی فراهم کرده است. چیزی که می تواند بسیار برای آن ها ارزشمند باشد.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments