آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

قرارداد هوشمند چیست؟

آخرین مطالب

امروزه انجام انواع معاملات خصوصا معاملاتی که بر بستر اینترنت انجام می گیرند نیازمند بررسی دقیق شرایط خواهند بود. به همین منظور جهت تنظیم قراردادها استفاده از پروتکل های هوشمند همواره مد نظر قرار می‌ گیرد. قرارداد هوشمند به عنوان پروتکل ویژه، به شکل کاملاً تخصصی و تضمینی اقدام به انجام فرایند مد نظر خواهد نمود.

قرارداد هوشمند چیست؟

به زبان ساده برای توصیف این قرارداد می ‌توان بیان کرد که قرارداد هوشمند به پروتکلی گفته می ‌شود که در آن برای تنظیم قراردادها با بررسی شرایط قرارداد و همچنین استفاده از اطلاعات مربوطه و با استفاده از اقدامات از پیش تعیین شده فرایند معامله به شکل خودکار انجام می گیرد.

نوع فعالیت قرارداد هوشمند گونه ای است که تمام تراکنش های معتبر را می توان بدون دخالت اشخاص ثالث انجام داد. قرارداد هوشمند به عنوان پروتکلی کامپیوتری و به منظور اجرای یک مذاکره تنظیم می گردد. این پروتکل برای تایید مذاکره به شکل دیجیتالی صورت می گیرد. توجه داشته باشید که تراکنش ‌های انجام شده در این نوع قرارداد قابل ردیابی و برگشت ناپذیر خواهد بود.


مزایای قرارداد هوشمند


فعالیت در حوزه ارز دیجیتال و سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه به گونه ‌ای است که جهت انجام این فرایند نیاز به تنظیم قراردادی دقیق خواهد بود. قرارداد هوشمند با توجه به اینکه بر اساس فناوری بلاک چین تنظیم می ‌شود، می ‌تواند امنیت و سرعت بالایی برای کاربران داشته باشد. علاوه بر این با توجه به اینکه امروزه فعالیت در حوزه ارز دیجیتال به شکل گسترده انجام می پذیرد، رعایت نکاتی می تواند به کاربران کمک کند تا شرایط مناسبی در این حوزه داشته باشند. برخی از مزایای استفاده از این قرارداد را در پایین برای شما بیان می کنیم.

امنیت

یکی از نکاتی که همواره مد نظر کاربران در انجام انواع معاملات، خصوصا معاملات در حوزه ارز دیجیتال قرار دارد تامین امنیت آن خواهد بود. قرارداد هوشمند به خوبی در تمام شبکه و میان همه گره های موجود توزیع می گردد. با توجه به هوشمند بودن این قرارداد، این امکان برای شما مهیا می شود که از گم شدن و یا تغییر غیر مجاز آن در امان بمانید.

هزینه پایین و سرعت بالا

با توجه به اینکه فرآیند قرارداد هوشمند به شکل کاملاً خودکار اجرا می ‌شود می توان با سرعت بالایی اقدام به اجرای آن نمود. این نوع قرارداد بدون نیاز به شخص ثالث و واسطه ای، برای میانجی، در سریعترین زمان انجام می پذیرد. شرایطی که موجب می شود علاوه بر بالا بودن سرعت برای شما کاهش هزینه را در پی داشته باشند.

تنوع زیاد

امروزه قراردادهای هوشمند در طیف بسیار متنوعی در دسترس شما قرار دارند. شما می توانید با بررسی شرایط هر کدام، روی به انتخاب گزینه مورد نظر و مناسب بیاورید. بر اساس نیاز خود می توانید با تغییر برخی از بندهای قرارداد اقدام به فعالسازی آن نمایید.

اعتماد

در بیشتر پرداخت ‌های روزمره خود و همچنین خرید های روزانه،  نقشه کلیدی در انجام معامله را اعتماد ایفا می کند. فرض کنید شما با رفتن به یک سوپر مارکت اقدام به برداشتن محصولی از یخچال می نمایید. فروشنده با اعتماد کردن به شما منتظر پرداخت هزینه محصول خواهد شد. شفافیت در ساز و کارها موجب اعتماد فروشنده خواهد شد. قرارداد هوشمند نیز یک راه حل ایمن و شفاف برای کاربران محسوب می شود. با توجه به نوع تنظیم این قرارداد و مجموعه تکنولوژی بلاک چین، شما می توانید با اعتماد بالا اقدام به انجام معاملات نمایید.


فرایند قرارداد هوشمند چگونه است؟


قرارداد هوشمند به عنوان یک توافق بین دو کاربرد و به شکل کد رایانه‌ای تنظیم می ‌شود. این قرارداد با اضافه شدن بر روی بلاک چین و ذخیره شدن بر روی پایگاه داده عمومی، غیر قابل تغییر خواهد بود. تمام تراکنش هایی که در این نوع قرارداد اتفاق می ‌افتند با پردازش شدن توسط بلاک چین به شما این امکان را می‌دهد که به شکل خودکار و بدون دخالت شخص ثالث تمام خواسته های خود را ارسال نمایید.

قرار داد هوشمند

نحوه انجام معامله در این نوع قرارداد گونه ‌ای است که توافق برای انجام آن تنها در صورت تحقق شرایط مد نظر شما انجام خواهد گرفت. با توجه به اینکه هیچ شخص ثالثی در فرآیند این قرارداد دخالت ندارد، شما می توانید به راحتی و بدون مشکلاتی از قبیل اعتماد به دیگران اقدام به استفاده از آن نمایید.


موارد ضروری در قرارداد هوشمند


هنگام استفاده از قرارداد هوشمند، رعایت برخی نکات امری ضروری محسوب می شود. بررسی این شرایط به شما کمک می‌کند تا فرآیند معامله را با اطمینان خاطر انجام دهید.

موضوع قرارداد: قرارداد نوشته شده باید به گونه ‌ای باشد که با دسترسی به خدمات مندرج بر کالاها، بتواند به شکل خودکار برای توقیف و آزادی آن ها عمل کند.

امضای دیجیتال: در انجام این قرارداد طرفین باید با امضای قرارداد با استفاده از کلید خصوصی خود اقدام نمایند.

بندهای قرارداد: طرفین قرارداد باید با بررسی و مرور تمام بندهای قرارداد، تمام شرایط را مد نظر قرار می دهند. در نهایت برای امضای آن طرفین باید به توافق کامل دست یابند.


کاربرد قرارداد هوشمند


با توجه به ویژگی هایی که برای شما بیان کردیم می توان حدس زد که شفافیت این قرارداد می ‌تواند کاربرد فراوانی در زمینه های مختلف داشته باشد. با توجه به اینکه تکنولوژی بلاک چین به خوبی این امر را مهیا کرده، در زمینه ‌های مختلف می توان از این نوع قرارداد استفاده نمود. امروزه اکثر پروژه ‌ها در زمینه ‌های مختلف روی به استفاده از قرارداد هوشمند آورده ‌اند.

شرکت های بیمه

از جمله موسساتی که همواره با دعوای حقوقی مواجه هستند شرکت ‌های بیمه خواهد بود. تکنولوژی بلاک چین با استفاده از شرایط خاص به خوبی توانسته شرایط ‌بیمه را به یک کد کامپیوتری تبدیل نماید. در صورت اجرای مفاد قرارداد می ‌توان گفت که اعتبار قرارداد همواره وجود خواهد داشت.

انتخابات

شاید برای شما جالب باشد که یکی از مهمترین موارد استفاده از این قرارداد و اطلاعات بلاکچین در انتخابات خواهد بود. با توجه به اینکه همواره خطر دستکاری نتایج انتخابات وجود دارد می توان از قرارداد هوشمند و تکنولوژی بلاک چین استفاده نمود. این تکنولوژی به خوبی می تواند با ایجاد شفافیت و حفظ اطلاعات موجود فرایند انتخابات را انجام دهد.

مدیریت کسب و کار

امروزه بسیاری از شرکت ها و ادارات با تنظیم قرارداد هوشمند اقدام به مدیریت کسب و کار خود می نمایند. آن ها می توانند با تبدیل کردن فعالیت های خود به کد کامپیوتری تحت نظر بلاک چین، تمام شرایط مد نظر را انجام دهند. به عنوان مثال محاسبه حقوق پرسنل و همچنین بررسی هزینه های مواد اولیه از جمله مزایای استفاده از این نوع قرارداد در کسب و کار ها خواهد بود. علاوه بر این می توان با نظارت کافی بر روی محیط کار، نقشی کلیدی در مدیریت کسب و کار ایفا نمود.

سخن پایانی

تمام ارزهای دیجیتال که شما امروزه مشاهده می کنید نوعی قرارداد هوشمند محسوب می شوند. این قرارداد به صورت کد کامپیوتری بر بستر بلاک چین اجرا شده و بین کاربران مختلف اطلاعات را توزیع می کند. استفاده از قرارداد هوشمند خوبی می تواند علاوه بر افزودن قابلیت اعتماد، موجب بالا رفتن دقت و سرعت و ایمنی معامله شود.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments