آرن کریپتو – ارز دیجیتال و رمز ارز – اخبار، بررسی، تحلیل و آموزش ارز های دیجیتال و رمز ارز

NFT چیست؟

آخرین مطالب

NFT یک توکن غیر قابل تعویض است. اگر بخواهیم NFT را در ساده ترین شکل ممکن تعریف کنیم می توانیم آن را شبیه به یک حراجی بزرگ بدانیم. در حراجی آثار هنری یک اثر از طرف صاحب اثر یا دارنده آن اثر به فروش گذاشته می شود و افراد مختلف می توانند با تعیین قیمت های مختلف آن را خریداری کنند. NFT یک حراجی بزرگ و البته کاملا هوشمند است.  برای این که بتوانیم NFT را درک کنیم باید با دو مفهوم ” توکن ” و ” غیر قابل تعویض ” آشنا شویم.

بیایید از توکن شروع کنیم. بر خلاف تصور بسیاری از عموم مردم ارزهای دیجیتال از یک دسته تشکیل نشده اند. بلکه این ارزها دارای دو نوع توکن و کوین هستند. در واقع ارزهای دیجیتال از دو دسته بزرگ کوین ها و توکن ها ایجاد شده اند. معروف ترین کوین بازار بیت کوین و معروف ترین توکن بازار احتمالا تتر است.

کوین ها توسط یک سیستم بلاک چین تعریف می  شوند و بر اساس کد هش ایجاد می شوند. در کلام ساده تر کوین ساخته نمی شود، بلکه کشف یا استخراج می شود. در حالی که توکن ها این قابلیت را ندارند. توکن ها بر اساس بلاک چین کوین ها ایجاد می شوند و همواره امکان ساخته شدن برای آن ها وجود دارد.

اگر بخواهیم یک مثال برای کوین و توکن در دنیای واقعی بزنیم، این گونه می توانیم بیان کنیم که کوین ها همانند ارزهای معمولی دلار یا ریال هستند که شما می توانید با آن ها به خرید و فروش بپردازید و توکن ها چیزی شبیه به بلیط اتوبوس هستند که برای استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی ساخته می شوند. شما این بلیط را بر اساس دلار، ریال یا هر ارز دیگری تهیه می کنید. دقیقا این حالت نیز در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد. در واقع توکن ها بر اساس نیاز کاربر و بر اساس یک کاربری خاص روی یک کوین ساخته می شود. NFT نیز یک توکن است که بر اساس کوین اتریوم ساخته و پرداخته شده است.

NFT چیست؟

NFT، غیر قابل تعویض است


اما مفهوم غیر قابل تعویض به چه معنی است. شما تصور کنید که یک اثر هنری با ارزش دارید. این اثر هنری بر فرض مثال توسط چارلی چاپلین خلق شده است. پس عملا این اثر هنری یک چیز خاص و غیر قابل تکرار است. آیا یک اثر هنری شبیه یا نزدیک به آن می تواند جای آن را بگیرد؟ مسلما نه. در این حالت چیزی فراتر از یک کاربری ساده مطرح است.

تصور کنید که شما یک طلای با ارزش و یادگاری دارید، اگر آن را به کسی قرض بدهید انتظار دارید که این وسیله عینا به شما بازگردد، در واقع شما حاضر نیستید چیزی شبیه به آن یا با ارزش آن دریافت کنید. شما خود آن را می خواهید. بنابراین این طلا یک چیز غیر قابل تعویض است.

پس وقتی می گوییم که  NFT یک توکن غیر قابل تعویض است عملا منظور ما این است که هر توکن ساخته شده در بلاک چین اتریوم عملا به نام خود فرد است و این توکن همیشه قابل ردگیری و رهگیری می باشد. بنابراین NFT را می توان جزو معدود توکن ها و ارزهای دیجیتالی بدانیم که در دنیای بلاک چین وجود دارد.

اما سوالی که وجود دارد این است که این توکن ها چه کارایی و کاربردی دارند؟ در کلام ساده تر به NFT چه نیاز است. ما چه چیز غیر قابل تعویضی را می توانیم در دنیای بلاک چین به واسطه NFT خرید و فروش کنیم و این خرید و فروش به چه کار می آید؟

در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.


NFT به چه دردی می خورد؟


 شما تصور کنید که صاحب یک اثر یا یک چیز به نظر با ارزش هستید و می خواهید آن را به فروش بگذارید. این موضوع درست شبیه به یک حراجی و مزایده است. در این حالت شما برای این شی با ارزش یک توکن NFT ایجاد می کنید. این توکن نمادی از آن چیز با ارزش می باشد. شما این توکن را به هرکسی که بفروشید، آن فرد صاحب اثر می شود. بنابراین شما با انتقال توکن به آن فرد در واقع امتیاز اثر خودتان را به او منتقل می کنید. نکته جالب اینجاست که در صورتی که این فرد توکن را به کسی دیگر فروشد از این فروش درصدی نیز به شما می رسد.

شما تصور کنید که صاحب یک موسیقی هستید. با ایجاد توکن، این موسیقی را می توانید به فروش برسانید. هر کسی که این توکن NFT را خریداری کند، عملا صاحب اثر می شود. حال با فروش توکن NFT موسیقی به فرد دیگر شما به عنوان ایجاد کننده این توکن درصدی از فروش را برای خود می کنید.

یکی از جالب ترین نمونه های خرید و فروش NFT را می توانیم کاور موسیقی خواننده معروف تهی بدانیم. این خواننده با ایجاد NFT و فروش آن به قیمت 190 اتریوم توانست رکورد NFT را برای مدتی برای خود کند.

به نظر می رسد که NFT توانسته یک کاربری کاملا جدید و جالب در دنیای بلاک چین ایجاد کند. احتمالا تا چند سال دیگر شاهد این موضوع خواهیم بود که صاحبان آثار هنری اقدام به فروش آثار خود در دنیای بلاک چین بکنند.


پایان سخن


به طور کلی در مورد NFT و در مورد تمام بازار در نظر داشته باشید که این کاربرد و کاربری است که اهمیت دارد. شما نمی توانید توکن یا کوینی را در بازار پیدا کنید که اهمیت کاربری نداشته باشد. این کاربری بودن است که باعث میشود یک توکن با ارزش و توکن دیگر بی ارزش شود.

به نظر می رسد که NFT توانسته نظر اهالی بازار را به خود جلب کند و به نوعی یک رابط میان کاربران حوزه های مختلف زندگی با بلاک چین باشد.

در نهایت می توان گفت به نظر می رسد که توکن های بلاک چین به سمتی حرکت می کنند که برای جز جز زندگی انسان کاربرد ایجاد کنند. از این رو عملا می توان پیش بینی کرد که زندگی آینده بشر در گرو بلاک چین خواهد بود. شاید تا چند سال دیگر بلاک چین تمام زندگی ما شود.

این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
There has been a problem with your Instagram Feed.
نام صرافی لینک ثبت نام با تخفیف

 

 

کوینکس

 

 

بای بیت

 

 

کوکوین

 

 

اوککس

 

 

کوین لوکالی

نام صرافی لینک ثبت نام

کوینکس

بای بیت

کوکوین

اوککس

کوین لوکالی

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مسدودی حساب، بهتر است از IP های خارج از ایران هنگام استفاده از صرافی ها استفاده نمایید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments